Communicatie

Over huiswerk communiceren met ouders gaat vaak via het huiswerkbeleid. Het is een houvast voor leerkrachten en ouders om in dialoog te gaan over huiswerk. Een huiswerkbeleid kan altijd worden opgesteld. Ook wanneer een school kiest om geen huiswerk te geven.


Het ontwerpen van een huiswerkbeleid

Voorwaarden

  • Elk teamlid moet meewerken aan de ontwikkeling.
  • Uiteindelijk moet er een schoolbrede visie worden ontwikkeld die gedragen wordt door alle leerkrachten.
  • Het thema 'huiswerk' moet iets bespreekbaar zijn.
  • Het schoolteam moet zich bewust zijn van de nadelen die huiswerk met zich meebrengt en de problemen die leerkrachten in de klas ervaren.

Stappenplan

Stap 1

Stel een kernteam samen van personen met verschillende expertise.

  • de zorgcoördinator
  • één leerkracht van elke graad
  • enkele ouders
  • de directeur

Stap 2

Stel iemand aan die gedurende het hele proces de leiding neemt.


Stap 3

Kijk naar de beginsituatie van de school

  • Hoe organiseren de leerkrachten het huiswerk momenteel?
  • Wat weten zij hierover?
  • Welke informatie ontbreekt?

Stap 4

Stel enkele visiepunten op.

  • Vanuit bronnen
    • resultaten van een bevraging
    • vragen van de ouders
    • ervaringen van leerkrachten
    • de visie van de school of onderwijsnet
  • Vanuit vier sleutelvragen
    • Waarom al dan niet huiswerk geven?
      • Is huiswerk zinvol?
      • Biedt het gelijke onderwijskansen?
    • Wat zijn de verwachtingen naar de ouders toe?
      • Zijn dit haalbare verwachtingen voor alle ouders?
    • Wat is het belang van differentiatie?
      • Moet iedereen hetzelfde huiswerk maken?
      • Of ontwerpen we individueel huiswerk?
    • Moeten leerlingen eerst zelfstandig leren werken?
      • Wordt er reeds in de klas geleerd hoe leerlingen zelfstandig moeten werken?

Stap 5

Bespreek de visiepunten in het volledige schoolteam.


Stap 6

Pas of vul de visiepunten aan met nieuwe inzichten.


Stap 7

Schrijf de visiepunten neer in een visietekst.


 

Stap 8

Deel het huiswerkbeleid met leerkrachten, ouders en leerlingen.

Hoofdstukken in een huiswerkbeleid

De hoofdstukken in het huiswerkbeleid zullen uiteindelijk een antwoord moeten vormen op vragen van ouders.

Voorbeeldvragen

  • Hoe lang moet mijn kind huiswerk maken?
  • Wat wordt er van mij als ouder verwacht?
  • Wat heeft mijn kind nodig om huiswerk te maken?

Visie

  • Geef weer wat het standpunt is van de school t.o.v. huiswerk.
  • Leg uit hoe het huiswerk wordt georganiseerd.

 

Verwachtingen naar ouders

  • Communiceer de rol van de ouders bij huiswerk (bv. een ondersteunende of begeleidende rol).
  • Informeer op welke manier zij hun kind kunnen helpen (bv. zorgen voor een vaste huiswerkplaats of gerichte vragen stellen).

 

Leermethodes

  • Maak een opsomming van de verschillende leermethodes die in de klas worden gebruikt.
  • Leg uit wat elke methode inhoudt.
    • leergebied
    • verwoording
    • betekenis symbolen

 

Materialen

  • Som op welke basismaterialen (bv. schrijfgerief) de leerling nodig heeft.
  • Som op welke leermiddelen uit de klas (bv. rekenblokjes, werkwoordschema of rekenmachine) de leerling nodig heeft. 

 

Omgeving

  • Leg uit welke omgeving geschikt is om huiswerk te maken.
    • een vaste ruimte
    • een plaats waar geen andere gezinsleden aanwezig zijn of een plaats waar anderen ook geconcentreerd aan het werk zijn
    • een plaats zonder enige afleiding: een kamer zonder speelgoed, geen tv

 

Tijdsbesteding

  • Geef per leeftijd een gemiddelde tijdsbesteding aan.
    • kind eerste graad: ± tien minuten
    • kind tweede graad: ± twintig minuten
    • kind derde graad: ± dertig minuten
  • Vertel wat er gebeurt als een leerling telkens langer werkt dan moet.
    • samen op zoek gaan naar het probleem
    • huiswerk aanpassen

 

Opvolging huiswerk

  • Vertel wat er achteraf met het huiswerk wordt gedaan.
    • Hoe geven leerkrachten feedback?
    • Wat ze doen met huiswerk waarin veel fouten staan?

 

Differentiatie huiswerk

  • Licht de ouders in dat er gedifferentieerd huiswerk gegeven wordt in de klas.
  • Vertel hoe er wordt beslist wie welk huiswerk krijgt.
    • op basis van voorgaande toetsen
    • via observaties in de klas