Kansengroepen
"De wil is er, maar de kansen soms niet."
Herbots, 2017
Leerkrachten moeten expliciet aandacht besteden aan gezinnen uit kansengroepen.
Bij kinderen uit lagere sociale milieus zijn de effecten van ouderbetrokkenheid en dus een goede oudercommunicatie op de prestaties groter. Zij hebben dus nog meer baat bij het investeren in goede oudercommunicatie en -betrokkenheid.
Ouders uit kansengroepen weten soms niet wat er verwacht wordt of begrijpen de Nederlandse taal niet voldoende. Ze ervaren meer problemen bij talig huiswerk wat soms gepaard gaat met het verkeerd inoefenen.
Deze ouders hebben nood aan:
- herkenning en erkenning
- waardering
- begeleiding
- visualisatie
- effectieve hulpmiddelen
- onderzoek naar de oorzaak achter een probleem
Tips en aandachtspunten
Herkenning en erkenning
- Herken kansarmoede. 'Kan de leerling deelnemen aan de activiteiten en/of lessen op school?'
- Erken kansarmoede. Ga het niet uit de weg maar speel er op in (zie onderstaande tips).
Mondeling
Communiceer mondeling over huiswerk zodat de taal een minder grote barrière vormt.
Houd tijdens deze gesprekken rekening met volgende tips:
- Praat open en duidelijk. Vertel alles wat de ouders moeten weten via korte duidelijke zinnen.
- Gebruik geen vakjargon (bv. MDO), afkortingen of verkleinwoorden.
- Herhaal de gemaakte afspraken bij de afronding van het gesprek.
- Luister oprecht door het stellen van vragen.
- Verplaats je in de ander.
- Sluit positief af met een leuke anekdote of een goede eigenschap van het kind.
- Wees tactvol en begripvol. Wees dus rechtuit maar houd ook rekening met de gevoelens van de ouder.
- Heb een positieve houding. Waardeer de mening en de opvoedende rol van de ouder.
- Ga achteraf discreet om met informatie.
- Zet tijdens belangrijke gesprekken eventueel een tolk in of maak gebruik van Google Translate bij moeilijke woorden.
In de pdf vind je de uitbreiding van de tips in verband met het praten met kansarme ouders.
Kleur
Communiceer door gebruik te maken van kleuren. Print de brieven voor de ouders af in verschillende kleuren. Spreek in het begin van het schooljaar af wat de kleuren betekenen.
Voorbeeld
- groen: betalen
- roze: meebrengen
- wit: lezen
Pictogrammen
Gebruik herkenbare pictogrammen waar ouders betekenis aan kunnen geven in combinatie met geschreven boodschappen.
Via Pictoschrijver kan je boodschappen schrijven met behulp van pictogrammen. De zinnen bestaan uit woorden die telkens ondersteund worden door een tekening. Deze tekening geeft de betekenis van het woord op een duidelijke manier weer.
Overloop de pictogrammen in de klas samen met de kinderen. Zij kunnen zo aan hun ouders vertellen wat er geschreven staat.
Voorbeeld

Bekijk ook de tips rond visueel communiceren.
Basisbrieven
Geef belangrijke brieven (i.v.m. het oudercontact, een medisch onderzoek, thuis lezen, de inschrijving...) zowel in het Nederlands als in de thuistaal mee.
Op onderstaande website kan je brieven vinden over alledaagse onderwerpen in 9 verschillende talen. Door telkens een brief in het Nederlands en in de thuistaal mee te geven, help je laaggeschoolde en anderstalige ouders om belangrijke informatie goed te begrijpen.
https://www.klasse.be/4472/meertalig-communiceren-met-ouders-met-vertaalfiches/
Digitale communicatie
Let op met digitale communicatie!
Sommige ouders zijn niet in het bezit van internet, een smartphone of een laptop.
Communiceer dus in combinatie met de andere manieren (mondeling en op papier).
Wanneer het huiswerk niet lukt
Communiceer met ouders en in het bijzonder anderstalige of kansarme ouders wanneer het huiswerk niet vlot.
- Geef extra uitleg op school.
- over de ideale huiswerkplaats
- over de inhoud
- over hoe studeren
- Ga op zoek naar de oorzaak achter een probleem.
- Hoe werd dit aangeleerd? (bv. een puntje i.p.v. een maalteken)
- Wat heeft de leerling extra nodig? (hulpmiddelen)
- Zoek SAMEN met de ouders naar haalbare oplossingen. Bv. huiswerkbegeleiding (zoek: huiswerkbegeleiding + regio).

Effectieve hulpmiddelen
Reik ouders effectieve hulpmiddelen aan die zij kunnen gebruiken bij de ondersteuning van hun kind.
'Dit kan je gebruiken om dat (extra) te oefenen.'
- hulpmiddelen uit de klas
- spelletjes
- extra werkblaadjes
- online tools (indien mogelijk)
Maak jouw eigen website met JouwWeb